Alfa Romeo Brera – Vysoká škola dizajnu…
Alfa Romeo Brera – Vysoká škola dizajnu... V posledných rokoch sme si v Európe mohli všimnúť vzrastajúci záujem o vozidlá typu kupé. Talianska automobilka našla odpoveď na tento dopyt v koncepte uvedenom v roku 2002 na Ženevskom autosalóne ako nástupcu pôvodného športiaka Alfa Romeo GTV, ktorému dalo štúdio Giorgetta Giugiara celkom nový kabát a pod kapotu mu bol pridelený vidlicový osemvalec s výkonom 294 kW, pochádzajúci z Maserati.
Alfa Romeo Brera – Vysoká škola dizajnu…
Rastislav Šupšák
rsupsak@efocus.sk
V posledných rokoch sme si v Európe mohli všimnúť vzrastajúci záujem o vozidlá typu kupé. Talianska automobilka našla odpoveď na tento dopyt v koncepte uvedenom v roku 2002 na Ženevskom autosalóne ako nástupcu pôvodného športiaka Alfa Romeo GTV, ktorému dalo štúdio Giorgetta Giugiara celkom nový kabát a pod kapotu mu bol pridelený vidlicový osemvalec s výkonom 294 kW, pochádzajúci z Maserati. Spoločnosť Fiat Auto SR nám ponúkla na redakčný test model Brera, v trochu pre športové kupé nezvyčajnej kombinácii – naftový päťvalec 2,4 JTD v spolupráci so 6-stupňovým automatom Q-Tronic. Takejto ponuke sa len ťažko odoláva…
Exteriér: Dizajnu velilo štúdio Giugiara a Centro Stile Alfa, výrobou bola poverená známa turínska Pininfarina. V našich testoch sme mali možnosť preveriť aj model 159, s ktorým má Brera veľa spoločného čo sa týka dizajnu, komponentov a platformy. Prednej časti, ako tomu u Alfy býva zvykom, dominuje šestica kruhových svetlometov. Spolu so zvážajúcou sa kapotou smerujúcou do predného štítu dodávajú zamračený a dynamický výraz, ktorý je poznávacím znamením každej Alfy Romeo. Červený pastelový lak „alfa“ necháva vyniknúť všetky ostré krivky a Brere veľmi sadne, spomedzi ponúkaných farieb spolu s modrou “misano” sú najlepšou voľbou, ktorá zaručene bude pútať pozornosť. Aj pri pohľade zboku je stále sa na čo pozerať. Dynamické línie sa tiahnu pozdĺž celým vozidlom a končia až pri dlhých a zužujúcich sa zadných koncových svetlách. Azda najkrajšie spracovanou časťou je práve tá zadná. Najviac zaujme masívny nárazník so štvoricou pochrómovaných výfukov, ale aj nápadité spracovanie zadných dverí spolu so spojlerom. Jednoducho povedané – talianska škola dizajnu boduje!
Interiér:
Tí, ktorí si už užili so 159-tkou, sa budú po otvorení dlhých a masívnych dverí cítiť ako doma. Celá architektúra interiéru je takmer navlas rovnaká so sedanom, oplýva kvalitou a je príjemne zosvetlená panoramatickou strechou. Čierno-strieborne ladená prístrojová doska je vkusná a štýlová, zrak priťahujú kruhové ukazovatele teploty, stavu nádrže a v našom prípade aj turba. Celá stredová konzola je mierne natočená k vodičovi. Na ovládanie rádia, palubného počítača či klimatizácie sa nemôžeme sťažovať, hoci pri zaradenom stupni P na automatickej prevodovke sme mali menší priestor na nastavenie klimatizácie. Kritiku si zaslúži jedine výhľad z auta, pri jazde v meste budete mať niekedy problém dovidieť na semafor, no automaticky posuvná krytka panoramatickej strechy pomôže. Pochváliť treba aj príplatkové kožené sedadlá s hlavovou opierkou integrovanou do sedadla, ktoré výborne držali telo v zákrutách, ale aj športový kožený volant. Možnosti nastavenia sediel sú viac ako veľkorysé, pohodlie si nájde aj vodič s výškou viac ako 190 cm, ale na úkor zadných sedadiel. Posadiť tam dospelých ľudí bolo takmer nemožné, na nás pôsobil priestor vzadu skôr núdzovo, keď nestačil 300 litrový kufor, zadné sedadlá prišli vhod. Batožinový priestor je však možné zväčšiť sklopením zadných sedadiel až na neuveriteľných 610 litrov.
Motorizácia:
Náš 2,4 litrový nafťák s výkonom 200 koní a náhonom na predné kolesá nás milo prekvapil. Núka sa azda obligátna otázka – jazdí alfa až tak dobre ako vyzerá? Nepochybne… Po zasunutí diaľkového ovládača do príslušného otvoru stláčame veľavravné tlačidlo start-stop. Naftový päťvalec sa uvedie do činnosti, no cez dobre odhlučnenú kabínu počujeme len také bručanie. Na automatickej prevodovke Q-Tronic volíme D-čko a zošliapneme pedál až na dno. Ručička otáčok mieri až niekam do červeného poľa, sila 200 koní so 400Nm nás v okamihu pritlačí do sedadiel a my môžeme pokojne načúvať o čosi lepšej zvukovej kulise pri vyšších otáčkach. O rýdzo športovom zvuku by sa tu dalo však polemizovať, vzhľadom na to, že testovací model bol turbodiesel. Ako testovaciu trať volíme kľukaté cesty Pezinskej Baby, kde sa môže potenciál Brery smelo demonštrovať. Už pri prvom pohľade je jasné, že auto má nízko položené ťažisko, takže náklony v zatáčkach a stabilita tomu zodpovedajú. Pri rýchlom prejazde zatáčkami sa Alfa správala neutrálne, nezaznamenali sme žiadne známky nedotáčavosti. Podvozok typu štvorprvkové uchytenie vpredu a multilink vzadu je naladený tvrdšie, svižnú a dynamickú jazdu si určite užijete. Jazdným schopnostiam Brery významne napomáha tak práca rýchlej a plynulej 6-stupňovej automatickej prevodovky, ako aj krútiaci moment motora. Často sme využívali aj inú alternatívnu možnosť – radiť manuálne pomocou páčok pod volantom. Treba však podotknúť, že športovejším nastavením podvozku nijako posádka netrpí, každodenné cestovanie nie je najmenším problémom. Zväčša športová a svižnejšia jazda spolu s automatom sa podpísali pod spotrebu rovnajúcu sa približne desiatim litrom. K tabuľkovým hodnotám 7,8 l pri kombinovanej spotrebe sa nám priblížiť nepodarilo.
Záver:
Alfa Romeo Brera vyniká pôsobivým a príťažlivým dizajnom, je imidžová, má kultivovaný chod a vďaka tomu púta pozornosť všade, kde sa objaví. Spolu s päťvalcovým naftovým motorom v nás zanechala silný motoristický zážitok, no kto má chuť a peniaze ešte na väčšiu porciu výkonu a zábavy, odporúčame šesťvalcový 3,2 liter so silou 260 koní. Cena testovaného modelu sa pohybovala okolo 44 500 €, ktorý sa mohol pochváliť okrem základnej výbavy (dvojzónová automatická klimatizácia, 7 airbagov, tempomat, parkovacie senzory) aj interiérom v koži, príplatkovými športovými sedadlami, 18-palcovými diskami či panoramatickou strechou. Breru tak môžeme s určitosťou priradiť medzi skvosty v segmente automobilov typu kupé, ktorá nenechá žiadne „cuore sportivo“ chladné.
Alfa Romeo Brera 2,4 JTD Q-Tronic | |
Zdvihový objem: | 2387 cm³ |
Motor: | Naftový päťvalec |
Maximálny výkon (kW pri ot/min): | 147 kW (200 k) / 4000 min-1 |
Zrýchlenie z 0 – 100km/h: | 8,3 s |
Maximálna rýchlosť: | 225 km/h |
Priemerná kombinovaná spotreba počas testu: | 10,2 l/100km |
Najvyšší krútiaci moment: | 400 Nm/ 2000 min-1 |
Objem batožinového priestoru: | 300 l |
Napísať komentár