Opel Zafira - rodinná pohoda

12. 02. 2009 | /2009 | Komentáre čitateľov [1]

Opel Zafira - rodinná pohoda. Známy model v segmente MPV Opel Zafira sa stal už v roku 1999 predajným úspechom s počtom 1,4 milióna predaných kusov. Je jasné, že Opel prikladá tomuto modelu veľký význam a určite nebude chcieť podliezť už aj tak vysoko položenú latku. Nedávny facelift modelu nám okrem iného priniesol aj nový motor v podobe štvorvalcového agregátu 1.7 CDTI s výkonom 92 kW (125k).

Opel Zafira – rodinná pohoda

Rastislav Šupšák

rsupsak@efocus.sk

Známy model v segmente MPV Opel Zafira sa stal už v roku 1999 predajným úspechom s počtom 1,4 milióna predaných kusov. Je jasné, že Opel prikladá tomuto modelu veľký význam a určite nebude chcieť podliezť už aj tak vysoko položenú latku. Nedávny facelift modelu nám okrem iného priniesol aj nový motor v podobe štvorvalcového agregátu 1.7 CDTI s výkonom 92 kW (125k).

Exteriér:

S výškou 1625, dĺžkou 4467 a šírkou 1801 mm radíme auto skôr k tým menším vozidlám v segmente MPV. Zafira dizajnérsky ostáva v duchu nových modelov Opel. Najvýstižnejšie sa dá nazvať dizajn Zafiry ako nenápadný, vyvážený, idúci v šľapajach modelov Opel z posledných rokov. Nové sú totiž len nárazníky, predná maska bola obohatená o chrómové prvky, pozmenené svetlá, disky kolies a pár detailov, ktoré pridávajú autu na dynamike a atraktívnosti. Zmeny sa udiali aj pod kapotou, ale o tom až neskôr. Jednoducho povedané – Zafiru skrášlili preto, aby išla spolu s dobou a novou dizajnérskou filozofiou Oplu.

Interiér:

Tak ako sa exteriér dramaticky nezmenil, nebudete prekvapení ani pohľadom dovnútra. Pri prvom usadnutí za volant v nás zarezonovali najmä príplatkové športové sedačky Recaro – pre auto tohto druhu doplnok viac ako nezvyčajný. Tento špás vás vyjde podľa firemných cenníkov niečo cez 2500 €. Cestovanie s takými sedadlami by sa možno niekomu zdalo ako nekomfortné alebo ako zbytočná investícia, no nám pohodlie len zvyšovali. Pracovisko vodiča je v Zafire takmer totožné ako v modeloch Astra či Vectra. Testovaná verzia bola vo výbave Enjoy, stredová konzola pútala čiernym klavírnym lakom, na ktorom bolo však vidno každý odtlačok prsta. Interiér možno označiť za mierne strohý a hranatý, no s presnou štruktúrou rozmiestnenia ovládačov. Práca s ovládaním rádia, klimatizácie a palubného počítača vyžadovala pár minút cviku, ale nesťažujeme sa. Takisto niet čo vyčítať ani množstvu odkladacích priestorov, výrobca ich uvádza až 30. Absolutórium si zaslúži najmä batožinový priestor. Ten má objem až 645 litrov pri päťmiestnej verzii. V sedem miestnom prevedení sa batožinový priestor zníži na hodnotu 140 litrov. Ak sa rozhodnete pre odstránenie druhého a tretieho radu sedačiek, k dispozícii vám bude obrovských 1820 litrov batožinového priestoru. Manipuláciu s rozmiestnením tretieho radu sedadiel, ktorý je ukrytý v podlahe vyriešili konštruktéri jednoducho a dali mu názov Flex7. Je veľmi podstatné podotknúť, že pri akejkoľvek konfigurácii a manipulácii sú všetky sedadlá na palube. Ak nastane nečakaná situácia pre vodiča, má k dispozícii všetky sedadlá a nerieši problém kam ich do garáže uložiť. Ak sa dá Zafire niečo vytknúť, tak iba variabilitu druhého radu sedadiel. So sedadlami v druhom rade sa nedá samostatne pohybovať, celá lavica je spojená v jeden celok. Ako býva v segmente MPV dobrým zvykom, druhý rad sedadiel sa dá odnímať, v Zafire však nie. Na druhej strane je Zafira schopná ponúknuť maximálny kompfort počas jazdy cestujúcim v treťom rade, a to sklopením druhého radu sedadiel, čím získajú obrovský priestor pre nohy. Oceníte to najmä pri dlhších cestách.

Motorizácia:

Opel atakuje trh kompaktných vanov širokou paletou motorov. Čo sa týka benzínových motorov, tých sme narátali šesť, dízlových päť. Modernizácia Zafiry so sebou priniesla aj náš testovací agregát 1,7 CDTI (125k) pod kapotou. Táto motorizácia je k dispozícii aj v slabšej, 110 koňovej verzii. Motor s priamym vstrekovaním common-rail nahrádza predchádzajúci agregát 1.9 CDTI s výkonovými verziami 74 kW (100 k) a 88 kW (120 k), ktorý bol vyvíjaný v spolupráci s General Motors a Fiatom. Jazda s novou jedna-sedmičkou bola nad hranicou 2300 otáčok veľmi živá, nechala sa s radosťou vytáčať a k dispozícii nám dávala celých 280Nm. Treba poznamenať, že motor tohto objemu je nielen úsporný, ale veľmi priaznivý voči životnému prostrediu. Počas testu sme dosahovali priemerné hodnoty 5,4 litrov na 100 km v kombinovanom režime. Pri plne naloženom aute je však nedostatok výkonu mierne citeľný. Kto má skúsenosti s nemeckými autami vie, o akom podvozku môžeme pri Zafire hovoriť – tradične tvrdší. Kto má iné nároky, za príplatok si môže obstarať aj interaktívny podvozok IDSPlus spolupracujúci so systémov adaptívnych tlmičov CDC. Tvrdé je taktiež aj radenie, vyžaduje si celkom slušnú dávku sily pri preraďovaní, no aspoň je presné. Zafira vyniká kultúrou chodu, presným riadením, no s vyšším ťažiskom a náklonmi v zákrutách musíte pri tomto type auta rátať, takže športové zážitky určite ani nečakajte.

Záver:

Summa summarum – zvezenie sa v novej Zafire s novým motorom bolo viac ako príjemné. Testovaný model sa s našou verziou agregátu a výbavou Enjoy spolu so športovými sedačkami Recaro blížil k cene 33000€ (približne milión korún). V štandardnej výbave Enjoy stojí Zafira v akčnej ponuke už len 24800€, čo je cena naozaj prijateľná. Jednoznačne sú variabilita interiéru a atraktívnejší vzhľad novej Zafiry to, na čom bude chcieť Opel do budúcna v segmente MPV stavať a naďalej platí, že Zafira je auto pre rodinu ako vyšité.

Opel Zafira 1,7 CDTI
Zdvihový objem:1686 cm³
Motor: Naftový štvorvalec
Maximálny výkon (kW pri ot/min):92 kW (125 k) / 4000 min-1
Zrýchlenie z 0 – 100km/h:12,3 s
Maximálna rýchlosť:189 km/h
Priemerná kombinovaná spotreba počas testu:5,4 l/100km
Najvyšší krútiaci moment:280 Nm/ 2300 min-1
Objem batožinového priestoru:140/645/1820 l

Galéria obrázkov


Napísať komentár



Komentáre čitateľov

  • mam opel zafiru 2006-7miestnu,a mam taky pocit ze namiesto rezervy mam sadu na opravu defektu.Ma mat povinnu rezervu?A ak ano tak kde by sa mala nachadzat.A co sa tyka palubneho pocitaca,je mozne stiahnut manual na obsluhu,pretoze to mam v nemcine a nerozumiem.Dakujem

    Pridané 11. 09. 2009 | marian

IT právo prakticky: GDPR po roku & zmluvné vzťahy v IT

17.septembra 2019, Bratislava

  • Blok GDPR po roku v praxi, čo priniesla európska norma, aké otázky ostali zatiaľ otvorené
  • Zmluvy a zmluvné vzťahy v