Renault Koleos - neskôr, ale predsa…

11. 03. 2009 | 3/2009 | Komentáre čitateľov [0]

Renault Koleos - neskôr, ale predsa... Vzrastajúci záujem o segment SUV ignoroval Renault pomerne dlhú dobu. Nevýrazné inovácie sprevádzané len outdoorovým lookom s pohonom 4x4 (Kangoo 4x4 či Scénic RX4), no nie príliš silnými schopnosťami v teréne veľa vody nenamútili. Francúzi nenechali už nič na náhodu a prišli na trh možno neskôr, ale predsa so "svojim" prvým SUVéčkom. 

Renault Koleos – neskôr, ale predsa…

Rastislav Šupšák

rsupsak@efocus.sk

Vzrastajúci záujem o segment SUV ignoroval Renault pomerne dlhú dobu. Nevýrazné inovácie sprevádzané len outdoorovým lookom s pohonom 4×4 (Kangoo 4×4 či Scénic RX4), no nie príliš silnými schopnosťami v teréne veľa vody nenamútili. Francúzi nenechali už nič na náhodu a prišli na trh možno neskôr, ale predsa so “svojim” prvým SUVéčkom. Slovo svojim musíme dať do úvodzoviek, lebo Koleos vznikol v spolupráci s automobilkou Nissan, presnejšie povedané, platforma Koleosa je prevzatá z modelu X-Trail. Výrobné kapacity poskytol Samsung Motors v Busane, kde sa celé auto kompletuje. Na slovenský trh sa dostal Koleos v polovici septembra aby sa pustil do konkurencie zastúpenej Fordom Kuga, Volkswagenom Tiguan alebo Nissanom Qashqai. Do redakčného testu zavítal Koleos vo verzii 2,0dCi so 175 koňmi pod kapotou.

Exteriér:

Pred dvoma rokmi na autosalóne v Paríži bol predstavený koncept a názory na jeho dizajn boli zmiešané. Pod vzhľad Koleosa sa podpísala už spomínaná spolupráca kórejského Renault Samsung Motors a francúzskej centrály, keďže auto musí byť rovnako atraktívne pre tak ázijský, ako aj európsky trh. V Ázii sa Koleos predáva v podobe dvojičky Samsung QM5. Na novom crossovery od Renaultu nenájdete napriek tomu žiaden pokus o extravaganciu, práve naopak, auto pôsobí uhladeným, decentným a vkusným dojmom aj vďaka zaobleným tvarom karosérie. Predná časť Koleosa púta masívnymi prednými svetlometmi a znakom automobilky. Maska chladiča je celkovo vyššie položená, hmlové svetlá v prednom nárazníku sú vsadené hlboko dovnútra. Z profilu zaujmú hlavne mohutné blatníky, atraktívnu zadnú časť zvýrazňujú zaujímavo riešené svetlá a horizontálne delené veko kufra. Vpredu a vzadu zvýrazňujú charakter SUV ochranné kryty.

Interiér:

Celkový dizajn vnútorného priestoru v kabíne Koleosu bol navrhnutý s dôrazom na kvalitu a variabilitu. V pohodlných sedadlách má vodič dokonalý prehľad o situácii na ceste lebo sedí naozaj vysoko. Horšie je to však vzadu, miesta pre nohy nie je na rozdávanie, a ak si pred vás sadne niekto s dlhšími nohami, komfort pominie. Koloes to na druhej strane kompenzuje dostatkom miesta pre ramená a hlavu. Použité materiály boli príjemné na dotyk a dielensky kvalitne spracované. Chválime dobre tvarovaný multifunkčný volant, zmäkčené plasty, ktoré výborne odhlučňovali vnútro vozidla. Uprostred hornej časti palubnej dosky bola umiestnená obrazovka príplatkového navigačného systému. V stredovej konzole nájdeme taktiež veľmi prehľadné ovládanie duálnej klimatizácie a autorádio. Za radiacou pákou má svoje miesto ovládač poloautomatickej ručnej brzdy a konzola navigačného systému, nápadne pripomínajúca tú od Audi. V interiéri poteší množstvo odkladacích priestorov, celková architektúra ovládacích prvkov je zoradená veľmi efektívne a prehľadne až na malú výnimku v podobe zapínania tempomatu. To sa nenachádzalo na volante ako je dobrým zvykom, ale pri stredovej konzole, čo je trošku nepraktické. Sklamaní sme neostali ani pri pohľade do batožinového priestoru. K dispozícii dostanete 450l otvorením dvojdielnych zadných dverí. Komu by sa málilo, stačí potiahnuť za páky po stranách vstupného otvoru, zadné sedadla sa sklopia a vzniká takmer rovná úložná plocha, čím získate až 1380l.

Motorizácia:

Redakčným testom prešiel Koleos v motorizácii 2.0 dCi so silou 175 koňských síl (125kW) a podľa našej mienky bude táto motorizácia spolu so slabšou 150 koňovou (110kW) verziou hrať prím. Treba však dodať, že 175 koní pri 3750 ot./min. a točivým momentom 360 Nm pri 2000 ot./min rozhýbe Koleos z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Takému výkonu spolu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou zodpovedala aj spotreba, ktorá sa počas testu prevažne v mestskej oblasti vyšplhala k hodnotám okolo 8,5l/100km. Komfort jazdy je na vysokej úrovni aj vďaka mäkkému nastaveniu pruženia, takže nerovnosti pohlcuje bez problémov. Na druhej strane musíte očakávať menšie náklony karosérie pri prejazde ostrejších zákrut. Terénne schopnosti sme mali možnosť overiť na offroad trati v rakúskom Pachfurthe kde sa DNA Nissanu v plnej miere odzrkadlila. Renault Koleos podobne ako konkurencia ponúka pohon iba predných kolies, pohon všetkých štyroch kolies All Mode 4×4 od Nissanu a možnosť uzavretia uzávierok diferenciálov pre pohyb v nehostinnom teréne.

Záver:

ESP, 6x airbag, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory, elektrická parkovacia brzda, palubný počítač, tempomat, dvojzónová klimatizácia, el. ovládanie okien a zrkadiel, panoramatická strecha, 17-palcové disky, to všetko nájdete v bohatej výbave Dynamique Lux, ktorou bol náš testovaný Koleos vybavený. Spolu s príplatkovým navigačným systémom a audiosústavou BOSE vás vyjde nové SUV od Renaultu zhruba na 30 600eur. Nepredpokladáme, že majiteľ Koleosa bude všetok svoj čas tráviť v ťažkom teréne a ak jeho schopnosti v teréne a prijateľnú cenovú politiku Renaultu doplníme o fakt, že Renault Koleos získal 5 hviezdičiek za bezpečnosť v testoch EuroNCAP tak tu asi nie je naozaj čo riešiť…

Renault Koleos 2.0 dCi
Zdvihový objem:1995 cm³
Motor: Naftový štvorvalec
Maximálny výkon (kW pri ot/min):125 kW (175k) / 3750min-1
Zrýchlenie z 0 – 100km/h:9,9 s
Maximálna rýchlosť:191 km/h
Priemerná spotreba počas testu:8,5 l/100km
Najvyšší krútiaci moment:360 Nm/ 2000min-1
Objem batožinového priestoru:450 l

Galéria obrázkov


Napísať komentár



13. ročník konferencie Projektový manažment: Hybridné projektové riadenie – stratégia v praxi

22.-23.10.2019, Bratislava

Tri predkonferenčné workshopy
Hybridné projektové riadenie