Symbióza sily a elegancie

05. 11. 2008 | 12/2008 | Komentáre čitateľov [0]

Symbióza sily a elegancie. Taliansky premiant a legenda motorizmu Alfa Romeo uviedla začiatkom roka na autosalóne v Ženeve nový facelift pre svoju vlajkovú loď. Reprezentant strednej triedy 159-tka vychádza z úspešného, od roku 1997 vyrábaného modelu označeného 156. Hlavným cieľom Alfy je stať sa prestížnou značkou koncernu Fiat a útočiť na vrcholné pozície zvyčajne obsadzované modelmi ako BMW 3 či Audi A4.

Symbióza sily a elegancie

Rastislav Šupšák

Taliansky premiant a legenda motorizmu Alfa Romeo uviedla začiatkom roka na autosalóne v Ženeve nový facelift pre svoju vlajkovú loď. Reprezentant strednej triedy 159-tka vychádza z úspešného, od roku 1997 vyrábaného modelu označeného 156. Hlavným cieľom Alfy je stať sa prestížnou značkou koncernu Fiat a útočiť na vrcholné pozície zvyčajne obsadzované modelmi ako BMW 3 či Audi A4. Nemožné? Omyl…

Exteriér

V prípade Alfy Romeo 159 je úplne na mieste povedať, že nový dizajn možno označiť za umelecké dielo. Vzhľad odjakživa patril k hlavným prednostiam Alfy a ikona vo svete automobilového dizajnu Giorgetto Giugiaro predviedol na tomto modeli, prečo je považovaný za špičku. Renomovaný návrhár sa podieľal aj na dizajne športového kupé Alfa Romeo Brera, z ktorej si 159-tka prevzala mnoho podobných čŕt.

Prednej časti vozidla dominuje už tradičná trojuholníková maska s kruhovým znakom automobilky, horná hrana kapoty motora je tvarovaná do písmena V a zbieha sa až do už spomínaného trojuholníka, čo autu dodáva „zamračený” výraz. Ďalším neprehľadnuteľným prvkom je šestica hlboko vsadených kruhových svetlometov obkolesená chrómom, ktorý navodzuje dojem luxusu. Celková predná maska je nanajvýš originálna a nezameniteľná. Zaujímavo pôsobí ostrá línia na spodnej hrane prechádzajúca až k bočným oknám. Za zmienku stoja aj kľučky dverí, ktoré sa v porovnaní so starším modelom vrátili zo zadného stĺpika na bok dverí, ku ktorým doladil Giugiaro aj tvarovo takmer identické smerovky. V porovnaní so staršou 159-tkou odviedli dizajnéri naozaj veľmi kvalitnú prácu. Na športovom duchu celkového vzhľadu pridávajú vytiahnuté blatníky, pri pohľade zozadu si 159-tka zachovala podobný vzhľad ako 156-tka. Testovaná Alfa mala obuté pneumatiky rozmeru 225/50 na zaujímavých a dizajnovo vydarených zliatinových 17” diskoch. Predným svetlám elegantne sekundujú opticky veľmi príbuzné úzke zadné svetlomety.

Interiér

Tak ako je podarený exteriér, inak tomu nie je ani v interiéri. Osvedčená klasika – perfektne tvarovaný trojramenný športový volant, tri budíky v stredovej konzole natočenej mierne k vodičovi, či kruhové výduchy ventilácie nechýbajú ani v novej 159-tke. Interiér je precízne spracovaný, použité materiály sa kvalitou môžu smelo porovnávať aj s nemeckými konkurentmi.

Chválime skvelo vyzerajúce detaily, ako napríklad chrómové lemovanie hlavných ciferníkov, už spomenuté tri ciferníky v stredovej konzole, ktoré ukazujú množstvo paliva, teplotu chladiacej kvapaliny a teplotu oleja, alebo v prípade naftového motora aj tlak v turbe. Samozrejme, klasické talianske nápisy Olio, Acqua, Benzina sa zachovali. Je zrejmé, že Taliani majú vycibrený zmysel pre detail, o čom svedčia napríklad aj vyšité logá automobilky na hlavových opierkach, či pedáloch. Testovaný model bol v čiernej metalíze s čalúnením v červenej koži, čo považujeme za kombináciu, ktorá oku fajnšmekra zaručene ulahodí. Čo sa týka sedadiel, boli taktiež po každej stránke výborne spracované, k dokonalosti chýbalo azda len širšie bočné vedenie. K ovládaniu klimatizácie, palubného počítača, či autorádia s audio sústavou Bose nemáme žiadne výhrady. Všetko je prehľadné, hneď poruke a ovládanie intuitívne. Netradičné je otváranie kufra na strope pri ovládačoch osvetlenia a ako mínus hodnotíme nedostatok odkladacích priestorov. Kufor nevyniká veľkým objemom, výrobca udáva 405 litrov. Bohužiaľ, aerodynamiku a dizajn výrobca uprednostnil na úkor praktickosti.

Motorizácia

Po zasunutí elektronického kľúča do štrbiny a následnom stlačení tlačidla START vás privíta nádherný zvuk 3,2 litrového vidlicového šesťvalca s výkonom 191 kW (260 koní) pri 6200 ot./min. Jedná sa o motor s priamym vstrekovaním paliva JTS, totožný ako v modely Alfa Romeo Brera. Šesťstupňová manuálna prevodovka pracuje bez problémov, hoci kratšie dráhy radenia by neboli na škodu. Priemerná spotreba 15 litrov na 100 kilometrov pri jazde prevažne v mestskej premávke hovorí samá za seba – hospodárnosť tu určite nie je prioritou.

S väčšou, širšou, no najmä o 45 kilogramov ľahšou karosériou urobila Alfa krok vpred. Spolu s novým faceliftom sa do automobilu dodáva aj systém Q2, ktorý je založený na použití mechanického diferenciálu s obmedzenou svornosťou Torsen. Ten má za úlohu rozdeľovať krútiaci moment na predné kolesá, v závislosti od štýlu jazdy a povrchu vozovky. V kombinácii s predným dvojitým lichobežníkovým zavesením umožňuje dynamickú a obzvlášť efektívnu kontrolu nad vozidlom. Čo sa jazdy týka, motor bol dostatočne silný, podvozok sebaistý. Rezať zákruty vo veľkých rýchlostiach nerobí tuhej Alfe žiaden problém, hoci pohodlie na nerovnostiach stále chýba. Slogan automobilky “cuore sportivo” alebo “športové srdce” je tu úplne na mieste.

Záver

Stopäťdesiatdeviatke sa charizma jednoducho uprieť nedá. Motoricky aj dizajnovo na čele so štúdiom Giugiaro sa auto mimoriadne vydarilo. Je treba otvorene povedať, že kto uvažuje o takomto aute, asi by sa prioritne nemal zamýšľať nad spotrebou, veľkosťou batožinového priestoru, či cenou. Pri voľbe zaiste zaváži pocit a radosť z jazdy, ktoré je toto auto nepochybne schopné ponúknuť. Alfa Romeo 159 bola uvedená na trh práve v tom istom čase ako piata generácia BMW 3, čo predstavuje veľmi sťaženú pozíciu pre milánskeho výrobcu. My však nepochybujeme, že si svojich verných zákazníkov s “cuore sportivo” nájde.

Alfa Romeo 159 3,2 V6
Zdvihový objem:3195 cm³
Motor: Benzínový šesťvalec
Maximálny výkon (kW pri ot/min):191 kW (260 k) / 6200 min-1
Zrýchlenie z 0 – 100km/h:7,1 s
Maximálna rýchlosť:250 km/h
Priemerná spotreba:11 l/100 km
Najvyšší krútiaci moment:322 Nm/ 4500min-1
Objem batožinového priestoru:405 l

Galéria obrázkov

PDF prílohy

Stiahnite si PDF verziu článku


Napísať komentár



Znalosti ako najdôležitejšie aktívum modernej organizácie

7.11.2019, Bratislava

  • Znalostný manažment – praktiky, technológie a praktické príklady
  • Learning Management System
  • Budoucnost organizací a jak se na ni připravit
  • Umelá inteligencia a znalosti

13. ročník konferencie Projektový manažment: Hybridné projektové riadenie – stratégia v praxi

22.-23.10.2019, Bratislava

Tri predkonferenčné workshopy
Hybridné projektové riadenie