Testovali sme Hondu Civic Hybrid

15. 08. 2008 | 3/2007 | Komentáre čitateľov [0]

Testovali sme Hondu Civic Hybrid. Automobily s hybridným pohonom, ktoré okrem spaľovacieho motora využívajú aj elektromotor, majú na našom trhu ešte stále pomerne malé zastúpenie. Poprední výrobcovia však neustále rozširujú svoje ponuky práve o takéto automobily s kombinovaným pohonom.

Testovali sme Hondu Civic Hybrid

Rastislav Šupšák

Úsporná a ekologická

Automobily s hybridným pohonom, ktoré okrem spaľovacieho motora využívajú aj elektromotor, majú na našom trhu ešte stále pomerne malé zastúpenie. Poprední výrobcovia však neustále rozširujú svoje ponuky práve o takéto automobily s kombinovaným pohonom. Jednou z nich je aj Honda, ktorej model Civic Hybrid, v prevedení 1,3 + IMA sme testovali.

Pohonné ústrojenstvo

Hondu Civic IMA (Integrated Motor Assist = integrovaná podpora motora) poháňa benzínový motor o objeme 1339 cm3, s výkonom 70 kW, ktorému pri jazde vypomáha aj elektromotor o výkone 15 kW. Automobil s týmto pohonom sa vyznačuje nielen mimoriadne priaznivou spotrebou, ktorá sa vďaka elektromotoru v kombinovanej prevádzke pohybuje okolo 4,6 l na 100km, ale aj nízkymi emisiami 109g CO2 na kilometer, na základe čoho spĺňa emisnú normu EURO 4. Elektromotor však nie je schopný pracovať samostatne, ako napríklad v Toyote Prius, ale pomáha spaľovaciemu motoru najmä pri rozjazdoch, čím dochádza k podstatnému zníženiu spotreby. Elektromotor disponuje krútiacim momentom 103 Nm v celom rozsahu otáčok, čo spolu so spaľovacím motorom vytvára solídnych 226 Nm, a tým zabezpečuje vozidlu vynikajúci ťah prakticky od nulových otáčok. Po zastavení sa spaľovací motor automaticky vypne, na čo si je potrebné zvyknúť. Ale je to nesporná výhoda najmä v mestskej premávke, kde je bežné časté státie na semaforoch. Po stlačení plynového pedála motor okamžite v tichosti naskočí.

Prevádzka elektromotoru nevyžaduje žiadnu špeciálnu údržbu, keďže akumulátory sa automaticky dobíjajú pri brzdení alebo spomaľovaní vozidla.

Exteriér

Civic IMA vychádza z modelu Civic Sedan, ktorý nezaprie príbuznosť k ostatným modelom značky Honda, avšak jeho dizajn je konzervatívnejší ako pri dizajnovo odvážnom hatchbaku. Na prvý pohľad zaujme najmä aerodynamická karoséria, ktorá sa vyznačuje nízkym odporom vzduchu a netradičný dizajn diskov z ľahkých zliatin. Navonok sa automobil s hybridným pohonom ničím nelíši, iba malým označením Hybrid na veku kufra.

Jazdné vlastnosti

Testovaný automobil bol vybavený automatickou prevodovkou CVT (s plynule meniteľným prevodom), ktorá charakteru vozidla dokonale vyhovuje. Pre Hondu typický tvrdší podvozok zabezpečuje vcelku komfortnú jazdu a auto bezproblémovo zvláda aj ostrejšie prejazdy zákrut. Deväťdesiatpäť konských síl vozidlu zabezpečuje (najmä vďaka elektromotoru) prekvapivú akceleráciu, avšak vo vyšších rýchlostiach, kde na pohon už slúži iba spaľovací motor, vozidlo nijak dynamicky neprekvapuje. Podľa výrobcu sa tento motor dynamikou vyrovná klasickému zážihovému motoru o objeme 1,6l, o čom svedčí aj výrobcom udávaná maximálna rýchlosť 185 km/h a zrýchlenie z nula na 100 za 12,1sekundy.

Interiér

Po nasadnutí do vozidla upúta futuristická palubná doska. Prehľadný optitrónový otáčkomer a ukazovateľ stavu a následného využitia batérii sa nachádzajú priamo za trojramenným volantom, rýchlomer je však umiestnený v samostatnej kapličke tesne pred čelným sklom. Spočiatku pôsobí toto rozmiestnenie trochu neobvykle, ale po čase zistíte výhody takéhoto uloženia – nemusíte totiž klopiť zrak. Sedadlá sú pohodlné, ale nízke čelné sklo môže byť pre vodičov vyššieho vzrastu málo pohodlné. Treba však vyzdvihnúť kvalitu spracovania a použitie kvalitných materiálov, ktoré zvyčajne nachádzame v automobiloch o triedu vyššie. Určitým mínusom z nášho pohľadu je umiestnenie páky ručnej brzdy tesne vedľa pravej nohy a taktiež malý batožinový priestor len 350 litrov.

Záver

Honda Civic IMA je dôstojným predstaviteľom automobilov typu hybrid. Prirodzeným prostredím tohto modelu je mestská premávka, kde sa cíti ako ryba vo vode. Jeho prínos pre životné je taktiež nezanedbateľný. Jediné čo môže časť záujemcov od kúpy odradiť, je vyššia cena (789 000 Sk), ktorá sa však dá pochopiť bohatou základnou výbavou.

Honda Civic HYBRID
Zdvihový objem: 1339 cm3
Motor: Kombinácia benzínového motora a elektromotora
Maximálny výkon (kW pri ot/min): 70/6000
Max. výkon elektromotora (kW pri ot/min): 15/2000
Zrýchlenie ( z 0 na 100 km/h): 12,1
Maximálna rýchlosť: 185 km/h
Priemerná kombinovaná spotreba:4,6 l
Objem batožinového priestoru:350 l

Galéria obrázkov

PDF prílohy

Stiahnite si PDF verziu článku


Napísať komentár



Znalosti ako najdôležitejšie aktívum modernej organizácie

7.11.2019, Bratislava

  • Znalostný manažment – praktiky, technológie a praktické príklady
  • Learning Management System
  • Budoucnost organizací a jak se na ni připravit
  • Umelá inteligencia a znalosti

13. ročník konferencie Projektový manažment: Hybridné projektové riadenie – stratégia v praxi

22.-23.10.2019, Bratislava

Tri predkonferenčné workshopy
Hybridné projektové riadenie